Jak skutecznie budować równowagę między życiem zawodowym i prywatnym?
W idealnym świecie idealny pracodawca powinien doceniać pracowników, dbać o ich dobre samopoczucie oraz satysfakcję z pracy. Z kolei idealny pracownik powinien efektywnie pracować przez określoną liczbę godzin, unikać stresu zawodowego i poświęcać wystarczającą ilość czasu na życie prywatne.
Szczęśliwy człowiek to człowiek w pracy
Niestety idealny świat nie istnieje, a wielu ludzi zmaga się codziennie z dylematem, co jest ważniejsze: praca czy życie osobiste?
Często czujemy się przytłoczeni nadmiarem obowiązków. Zaniedbując swoje życie prywatne, odkładając przyjemności i odpoczynek na później, powtarzamy sobie: „Jak dobrze byłoby nie musieć pracować!". Tymczasem nie mamy racji. Z badań przeprowadzonych przez Monster wynika bowiem, że ponad trzy czwarte Polaków jest zdania, iż satysfakcjonująca praca jest niezbędna do poczucia szczęścia. Jak widać, praca jest dla większości ludzi czynnikiem niezbędnym do osiągnięcia dobrostanu psychicznego. Trzeba tylko umieć znaleźć równowagę między pracą a życiem osobistym.
Tą tematyką zajmuje się niezwykle popularna w ostatnich latach koncepcja Work - Life Balance. Jest ona koncepcją zarządzania czasem. Za główny cel stawia odnalezienie równowagi pomiędzy pracą, rozumiana jako spełnianie aspiracji zawodowych i budowanie kariery a życiem prywatnym, ujmowanym w kategoriach zdrowia, rozrywki, budowania i utrzymywania relacji rodzinnych, rozwijania duchowości. Wbrew pozorom, nie jest to nowa koncepcja. Powstała bowiem już na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego stulecia jako odpowiedź na eskalację poważnych społecznych problemów - pracoholizmu oraz wypalenia zawodowego. Idealna równowaga polegać ma na tym, by wszystkie działania podejmowane przez człowieka były zgodne z jego wartościami i pomagały mu realizować założone cele prywatne i zawodowe.
Cztery kroki do równowagi
Wiele osób bardzo pragnie pogodzić ze sobą świat pracy zawodowej i życia prywatnego, ale nie potrafi tego zrobić. W efekcie brakuje im czasu dla rodziny, przyjaciół, siebie samego oraz na efektywną pracę. Tak rodzą się niezadowolenie, niepokój i stres. Tymczasem psycholodzy opracowali kilka sposobów na to, aby osiągnąć równowagę pomiędzy tymi dwoma obszarami. Warto je wykorzystać.
Po pierwsze, należy stanowczo rozdzielić czas przeznaczony na życie prywatne od pracy. Kiedy jesteśmy w domu bądź na urlopie, nie powinniśmy sięgać po telefon służbowy, sprawdzać poczty elektronicznej i wykonywać obowiązków zawodowych. Ten czas należy do nas i naszych najbliższych i warto o tym pamiętać. Po drugie, kluczowe stają się kwestie komunikacji i organizacji pracy. Jeśli jasno i klarownie zaplanujemy swoje zadania zawodowe i omówimy je z współpracownikami, dużo łatwiej nam będzie dotrzymać terminów i wykonać wszystko w wyznaczonym czasie. Dzięki temu uda się znacznie ograniczyć zbędną liczbę nadgodzin. Po trzecie, umiejętność powiedzenia „Nie" w pewnych sytuacjach zawodowych i prywatnych bywa bezcenna. Dzięki asertywnym zachowaniom możemy bowiem uniknąć sytuacji, w której ktoś obarczy nas nadmierną ilością obowiązków, niemożliwych do wykonania w określonym terminie. Warto mówić nie, jeśli czujemy, że możemy zostać przeciążeni obowiązkami i nie powinniśmy się czuć winni z tego powodu. I po czwarte - dobrze jest zapamiętać, że wolny od pracy czas jest bardzo istotny. Warto doceniać wolne chwile i przeznaczać je na to, co sprawia nam przyjemność.
Jak budować grunt pod zmiany?
Wprowadzanie równowagi w swoje życie zawodowe i prywatne dla wielu osób może być trudne, nawet jeśli nadmiar obowiązków zawodowych je przytłacza i powoduje dyskomfort. Dzieje się tak, bowiem ludzie często są bardzo przywiązani do swojego bieżącego stanu i nawet, jeśli zmiana ma być dla nich korzystna, to i tak odczuwają stres z nią związany, niepokój, a ich poczucie bezpieczeństwa wystawione jest na próbę. Dobrym pomysłem, by zminimalizować ten dyskomfort, a jednocześnie odnaleźć w sobie motywację do wprowadzenia zmiany w życie, jest posłużenie się metodą małych kroków we wprowadzaniu zmian. Gdy skupimy się „na dziś" i postanowimy, że to dzisiejszego dnia właśnie podzielimy się z współpracownikami listą zadań tak, by uniknąć nadgodzin, stres związany z koniecznością stanowczego powiedzenia „Nie" będzie nieco mniejszy. Pocieszające jest to, że zdaniem badaczy, już po 30 - 45 dniach takie pojedyncze zachowania utrwalają się i stają nawykowe.
Łatwiej wprowadza się zmiany wówczas, gdy jasno sprecyzuje się cele, pozna się mechanizmy prowadzące do trwałych zmian, sposoby równoważenia życia prywatnego i zawodowego. Pomocne w tym mogą być szkolenia i kursy z zakresu work - life balance, podczas których można przeanalizować swój dotychczasowy styl życia i usprawnić system organizacji własnego czasu, pozyskać wiedzę na temat jak rozpoznawać symptomy przeładowania w pracy, odnaleźć w sobie bodziec do zmiany tak wewnętrznej jak i zewnętrznej oraz poprawić swoją kondycję psychofizyczną, nadwyrężoną nadmiarem pracy. „Takie szkolenie może być początkiem trwałych zmian w funkcjonowaniu człowieka i nadać jego życiu nową jakość" - mówi Anna Robak-Mielczarska, psycholog i trener rozwoju osobistego w HAPPYMORE Clinic oraz w Centrum Coachingu Zdrowia przy Instytucie HAPPYMORE.
Właśnie dla takich osób, które pragną zmian, ale nie są jeszcze gotowe na ich wprowadzenie, przeznaczony jest program PRO - BALANCE, będący efektem współpracy Instytutu Happy More i terapeutów Vine Spa w Głęboczek Vine Resort & SPA. To program całorocznej i holistycznej odnowy człowieka, składający się z cyklu kilku spotkań, warsztatów, konsultacji i zajęć przeprowadzanych w grupie i indywidualnie pod okiem trenerów zdrowia Instytutu i terapeutów Winnego Spa. W Program PRO-BALANCE wkomponowano zajęcia oparte na treningu uważności, ćwiczeniach oddechowych, pracy z emocjami, pracy z ciałem, komunikowaniem się ze swoją intuicyjną mądrością, zdrowym odżywianiu, zarządzaniu mocnymi stronami i talentami, umiejętnym budowaniu równowagi psychofizycznej i równowagi praca - dom. „W efekcie udziału w programie uczestnicy nauczą się skutecznej relaksacji i lepszego radzenia sobie z bólem. Wzrośnie ich poczucie spokoju i dobrostanu, staną się bardziej pewni siebie i nauczą się panować nad sobą i własnymi emocjami. Dzięki temu znacznie lepiej będą sobie radzić z problemami dnia codziennego" - takie pozytywne skutki uczestnictwa w programie wymienia Ewelina Jarosz, Manager SPA w Głęboczek Vine Resort & SPA.
Nadesłał:
MCConsultants
|
Wasze komentarze (1):
-
~Pola, 2014-02-14 20:28:29
Ja właśnie nie wiem czy jestem chora, czy jestem przepracowana, czy co mi dolega... zmęczenie, rozdrażnienie, skurcze w stopach, skacząca powieka... co to może być?